جملات الهام بخش برای زندگی

دنیا خیلی زیباتر خواهد شد اگر بیاموزیم:

دروغ نگوییم،
تهمت نزنیم،
مؤدب باشیم،
صادق باشیم،
انتقاد پذیر باشیم،
دیگران را آزار ندهیم،
وجدان داشته باشیم،
از کسی بت نسازیم،
نظافت را رعایت کنیم،
از قدرت سوء استفاده نکنیم،
پشت سر کسی غیبت نکنیم،
به عقاید همدیگر احترام بگذاریم،
مسؤلیت اشتباهاتمان را بپذیریم،
به قومیت و ملیت کسی توهین نکنیم،
به ناموس دیگران چشم نداشته باشیم و
در مورد دیگران قضاوت و پیش داوری نکنیم.

نظریه پردازان پرستاری(پاتریشیا بنر)

نظریه ساختاری خلاق ودقیق از عقاید است که دیدگاهی آزمایشی ، هدفمند و مدون از پدیده هارا تصویرمی کند. تئوری های پرستاری آیینه ی واقعیت های مختلفی هستندکه علاقه پرستاران ، زمینه فرهنگی اجتماعی و زمینه تجربی و آموزشی نظریه پرداز را در زمان خودش منعکس می کنند.

پاتریشیا بنر[1] یکی از نظریه پردازان پرستاری است که کارش را در سال 1999با هدف شناخت دانش کسب شده پرستاران در بالین معرفی کرد و تلاش خود را به منظور درک شکاف تئوری وعمل به کارگرفت. مدل کسب مهارت بنر براساس فلسفه هیدگری [2]ساخته شده و یکی از چند تئوری مدرن رایج است که شکاف بین یک روش علمی برای پرستاری و روش جایگزین ظاهری آن را برجسته می کند .معمولا با نوعی پدیده شناسی مرتبط می باشد. بنربا استفاده از مدل کسب وتوسعه مهارت دریفوس ، پرستاری را به 5سطح توانایی مبتدی[3]، تازه کار پیشرفته[4]، باکفایت[5]،  ماهر[6]، متبحر[7] طبقه بندی می کند. وی معتقداست تغییرات از مرحله مبتدی تا متبحر در 4جنبه از عملکرد فرد رخ می دهد :

1.حرکت از اعتماد وتوکل مبتنی براصول ونقشهای انتزاعی به استفاده از تجربیات واقعی وگذشته

2.حرکت از تفکر مبتنی برتجزیه وتحلیل و قاعده وقانون به شهودگرایی ودرک مستقیم

3.تغییر در درک یادگیرنده از دیدگاه موقعیتی که به عنوان جمع آوری اجزای تقریبا مربوط به هم است به دیدگاه کل پیچیده که برخی از اجزا به هم مربوط است.

4.عبور از مشاهده کننده ای که در خارج موقعیت ایستاده به فردی که کاملا در موقعیت درگیراست.

هدف بنر توسعه چارچوب مفهومی برای درک ماهیت عمل پرستاری وتکامل تبحر پرستاری بود. اولین تمایز فلسفی وی افتراق بین دانش عملی وتئوری است. فلسفه بنر درمورد اعمال پرستاری رویکردی پویا وکل گراست وبیان می دارد که فلسفه ، عمل ، تحقیق ونظریه به هم وابسته ، مربوط وقابل تفسیرهستند.برتری وقدرت در فعالیت پرستاری بالینی وجودداردکه می تواند از طریق تحقیقات در زمینه گفتار وارتباط قابل مشاهده گردد.اومعتقداست تجربه در موسسات بالینی ، کلیداعمال پرستاری است .زیرا اجازه می دهد پرستار بطورمستمر پایه دانش خود را توسعه دهد و مراقبتی کل نگر وشایسته برای بیمار انجام دهد. توسعه دانش در دیسپلین عملی شامل گسترش دانش عملی از طریق مطالعات مبتنی برتئوری بوده ودانش عملی ممکن است تئوری را گسترش دهد یا فرمول علمی را توسعه بخشد.موقعیتهای بالینی نسبت به عوامل تئوری متفاوت تر وپیچیده ترند.عمل بالینی قسمتی از تحقیق وتکامل دانش است.تئوری از عمل اقتباس می شود وعمل توسط تئوری تغییر یافته یا گسترش می یابد.



[1] - Patricia Benner

[2] - Heidegerian

[3] -Novice

[4] - Advanced Beginner

[5] - competent

[6] - Proficient

[7] - Expert