focus groups در تحقیق گرانددتئوری

گروه متمرکز(مصاحبه گروهی) تعدادی از افراد با تجارب وخصوصیات مشترک را شامل می شود که توسط محقق به منظور استخراج ایده ها، افکار و ادراکات در مورد موضوعی خاص یا مرتبط با پدیده مورد علاقه ، تحت مصاحبه قرار می گیرند.  روش گروه های متمرکز در دیسیپلین پرستاری به صورت مصاحبه فرد با فرد برای ارزشیابی خدمات، تدابیر و یا برنامه ها کاربردپیدا کرده است. در مصاحبه گروه متمرکز، ایده های بدست  آمده توسط رویکردهای کیفی مورد تحلیل قرار می گیرند. از کاربردهای دیگر آن کمک به ساخت پرسشنامه و استفاده از آن در رویکرد تحقیقات کمی می  باشد.  

گروه متمرکز، تکیه محض روی ایده محقق یا یک مشارکت کننده ندارد، بلکه خود اعضاء گروه سوالات وپاسخ ها را ایجاد می نمایند.در علوم مراقبتی ، گروه متمرکز باعث ایجاد مصاحبه هایی در جهت تولید افکار ونقطه نظرات در مورد مراقبت سلامتی، ارزشیابی درمان و تجارب از بیماری می شود. 

قصد گروه متمرکز، بررسی طیف وسیعی از موضوعات در یک مطالعه نمی باشد. بلکه مصاحبه ها برای کسب اطلاعات صحیح بر روی دامنه ای محدود از موضوعات خاص در یک زمینه اجتماعی معطوف می باشند که در پی بررسی نظرات مختلف افراد نسبت به یکدیگر در این خصوص هستند. 

 

منبع: 

تحقیق گرانددتئوری در علوم پزشکی( فلسفه و اصول کاربردی) ، تالیف: دکتر مهوش صلصالی، علی فخر موحدی، محمدعلی چراغی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد