ترکیب یا سنتز تئوری

ترکیب یا سنتز تئوری یکی از راهبردهای ساخت تئوری است که توسط والکر و اوانت  شرح داده شده است. در سنتز تئوری، مفاهیم یا عبارات به صورت یک شبکه یا یک کل سازمان داده می شوند. منظور از سنتز تئوری ارائه ونمایش یک پدیده برای شرح عوامل مقدم یا تاثیرگذار برآن یا پیشگویی اثراتی است که بعد از آن پدیده یا حادثه رخ می دهد. 

سنتز تئوری برای ارائه دیاگرام خلاصه و جامع یافته های تحقیق در مورد موضوع مورد علاقه استفاده می شود و تئوری های ترکیب شده می توانندبه چندین روش به صورت مدل یا دیاگرام بیان شوند. 

گام های سنتز تئوری: 

  1. موضوع مورد علاقه را انتخاب کنید.( ممکن است یک مفهوم/متغیر یا چارچوبی از چندین مفهوم باشد.) 
  2. مروری بر متون انجام دهید یا مشاهدات عرصه را به کار برید و به متغیرهای مربوطه توجه  کنید. مواردی که نشان دهنده  ارتباطات دوطرفه یا یکطرفه، مثبت ، خنثی  یا منفی، ضعیف و مبهم و یا قوی است را تعیین نمایید. 
  3. عبارات ارتباطی را به شکل الگوهای ارتباطی میان متغیرها سازمان دهید.دیاگرام ها می توانند برای بیانارتباطات مفاهیم و سازماندهی عناصر تئوری استفاده شوند.

گابریل گارسیا مارکز

جملاتی زیبا از گابریل گارسیا مارکز

"اگر می‌دانستم این آخرین دقایقی است که تو را می‌بینم، به تو می‌گفتم «دوستت دارم»

و نمی‌پنداشتم تو خود این را می‌دانی.

 همیشه فردایی نیست تا زندگی فرصت دیگری برای جبران این غفلت‌ها به ما دهد.

 کسانی را که دوست داری همیشه کنار خود داشته باش و بگو چقدر به آن‌ها علاقه و نیاز داری.

 مراقبشان باش.

به خودت این فرصت را بده تا بگویی: «مرا ببخش»، «متاسفم»، «خواهش می‌کنم»، «ممنونم» و از تمام عبارات زیبا و مهربانی که بلدی استفاده کن.

هیچکس تو را به خاطر نخواهد آورد اگر افکارت را چون رازی در سینه محفوظ داری. خودت را مجبور به بیان آن‌ها کن.

به دوستان و همه‌ی آنهایی که دوستشان داری بگو چقدر برایت ارزش دارند. اگر نگویی فردایت مثل امروز خواهد بود و روزی با اهمیت نخواهد گشت. ... .

همراه با عشق

گابریل گارسیا مارکز

دیوکسین

دیوکسین

دیوکسین (Dioxin) یک سم بسیار قوی برای سلولهای بدن است و باعث بروز سرطان به ویژه سرطان سینه می شود. اخیراً تحقیقاتی توسط دکترEdward Fujimoto مدیر برنامه ریزی سلامت بیمارستان Castleآمریکا راجع به دیوکسین و چگونگی عملکرد آن در بدن صورت گرفته است که در نتیجه آن توصیه های ذیل ارائه شده است:

1-    بطری های پلاستیکی آب را در فریزر برای انجماد قرار ندهید چون این کار باعث آزادسازی سم دیوکسین از ظروف پلاستیکی می شود.

2-      غذاها به ویژه غذاهای حاوی روغن و چربی را در ظروف پلاستیکی در مایکروویو گرم نکنید . ترکیب «چربی ـ گرمای بالا و پلاستیک» باعث آزادسازی دیوکسین به داخل غذا و در نهایت به درون سلولهای ما می شود. به جای آن برای گرم کردن غذا استفاده از ظرف شیشه ای مثل پیرکس و چینی توصیه می شود.

3-      غذاهای فوری (Fast Food) و سوپها باید در ظرف دیگری غیر ازظرف یک بار گرم شوند. کاغذ بد نیست ولی نمی دانیم که مطمئن تر از ظروف شیشه ای و غیره باشد.

4-     لفاف های پلاستیکی فقط وقتی خطرناک هستند که با غذا در مایکروویو استفاده شوند

5-     فرآوری غذاها در دمای خیلی بالا باعث حل شدن و آزاد شدن دیوکسین از پلاستیک و نفوذ آن به غذا می شود. به عنوان جایگزین، پوشاندن غذا با یک لفاف کاغذی توصیه می شود.