تعلیم وتربیت در اسلام

تاریخچه تعلیم وتربیت اسلامی  مشتمل بر چهار دوره است:

*دوره نخست که دربرگیرنده نیم قرن اول هجری است با پیدایش و توسعه سواد خواندن و نوشتن قرآن همراه بوده است.  

*دوره دوم که خود شامل دو بخش (از50 تا 350 واز 351 تا 600 هجری) است، با آشنایی با علوم و فنون سایر ملل همراه می باشد.

*دوره سوم که از قرن هفتم (حمله مغول) تا قرن سیزدهم به طول انجامید، دوره رکود تعلیم و تربیت اسلامی است.  

*دوره چهارم که شامل قرون سیزدهم و چهاردهم است، متضمن رویارویی تعلیم و تربیت اسلامی با تحولات فزاینده تعلیم و تربیت جدید است.

موضوع تربیت اسلامی، پس از گسترش جریان علم‏طلبی و سرایت موج مطالبه‏ی تربیت جدید به ایران، از حدود دهه 1260 ـ 1250، در کشور ما آغاز شده است؛ البته تاریخچه‏ی تربیت اسلامی، از یک لحاظ، به تاریخ ظهور اسلام باز می‏گردد، ولی مسئله‏ی تربیت اسلامی، به عنوان یک موضوع سیاسی ـ فرهنگیِ مستقل، از زمان ورود تعلیم و تربیت جدید به ایران وشاید کمی قبل‏تر، از تاریخ ظهور پیش درآمدهای اجتماعی و اقتصادیِ مقتضی آموزش و پرورش نوین، مطرح بوده است.
 

روش های تربیتی اسلام

1) تلفیق علم و عمل  2) توام ساختن ایمان و عمل  3 ) تربیت عملی  4) روش عقلانی در تربیت اسلامی  5 ) امر به معروف و نهی از منکر 6 ) جهاد یک روش قاطع تربیتی  7) پاداش و تنبیه  8 ) توبه یک روش تربیتی  9) روش پند و اندرز  10 ) تربیت از طریق ذکر مثل  11 ) تربیت از طریق قصه و سرگذشت اقوام و ملل  12 ) دعا و نیایش.


عید غدیر

 

                   نازدبه خودش خدا که حیدردارد               دریای فضائلی مطهر دارد
                   همتای علی نخواهد آمد والله                   صدباراگر کعبه ترک بردارد
                                                عید غدیر خم مبارک باد