فرا ارزشیابی ، ارزشیابی یک ارزشیابی ، ارزشیابی سیستم یا ارزشیابی وسیله است( اسکریون ، 1969) . فرایند ی است که از یک دیالوگ باز و قضاوت تجمعی درباره استفاده وبکارگیری نتایج ارزیابی حمایت می کند
و در این مسیر ، یادگیری سازمانی را از طریق تحقیق
ارزشیاب افزایش می دهد.
انواع فرا ارزشیابی :(طبقه بندی براساس 4نوع
ارزشیابی پایه )
•
نقش فرا ارزشیابی :
Formative : وقتی از فرا ارزشیابی به
عنوان یک ابزار برای ارتقاء و تغییر استفاده می شود.( طرح و اجرای ارزشیابی
مداوم)
Summative: وقتی نقش فرا ارزشیابی تکرار کل فرآیند
ارزشیابی است ؛ یک ارزیابی کلی از مطالعه یا فرآیند
•
زمان فرا ارزشیابی
- Ex-ante (provaluation) : قبل از اجرای فرآیند ارزشیابی انجام می
شود.
Ex-postfacto (retrovaluation): طی فرآیند ارزشیابی یابعدازآن انجام می شود
(automaetaevaluation) Internal توسط خود ارزیابان (کارکنان
و دست اندرکاران تهیه و اجراء برنامه و بعضی افراد درون برنامه )انجام می شود و یک کنترل درونی است.
External : توسط کسی که درگیرارزیابی فرایند های ارزشیابی نیست( خارج
از برنامه ) انجام می شود و یک کنترل بیرونی است. سوگیری کمتری دارد.
- فرا ارزشیابی طرح : تمرکز بر طرح ،زمینه و ساختار
یک مطالعه ارزیابی دارد .
- فرا ارزشیابی فرآیند : تمرکز بر اجرای ارزشیابی دارد ؛
چگونه مطالعه انجام می شود.
- فرا ارزشیابی نتیجه (برون داد ها) : تمرکز اثرات بالقوه ارزشیابی( کمک به تصمیم گیری
و تسهیل یادگیری سازمانی ) دارد .
منابع :
1.Bustelo
M ., 2002., METAEVALUATION
AS A TOOL FOR THE IMPROVEMENT AND DEVELOPMENT
OF THE EVALUATION FUNCTION IN PUBLIC ADMINISTRATIONS. Cited :
http://www.evaluationcanada.ca/distribution/20021010_bustelo_maria.pdf
2.Stufflebeam ِ D ., 2001., The Metaevaluation Imperative American Journal
of Evaluation 22(2):183–209.
3.Stufflebeam, D. L, Shinkfield, A.J.
2007.,Evaluaion Theory, Models and Applications. Jossey-bass.
4.Uusikyla, P. & Virtanen, P. (2000).
Meta-evaluation as a tool for learning. A case study of the European
Structural fund evaluations in Finland. Evaluation, 6 (1), 50-65.