فرا ارزشیابی Meta evaluation

فرا ارزشیابی ، ارزشیابی یک ارزشیابی ، ارزشیابی سیستم یا ارزشیابی وسیله است( اسکریون ، 1969) . فرایند ی است که از یک دیالوگ باز و قضاوت تجمعی درباره  استفاده وبکارگیری نتایج ارزیابی حمایت می کند و در این مسیر ، یادگیری سازمانی را از طریق تحقیق ارزشیاب  افزایش می دهد.  

انواع فرا ارزشیابی :(طبقه بندی براساس 4نوع ارزشیابی پایه  )

          نقش فرا ارزشیابی :

  1. Formative : وقتی از فرا ارزشیابی به عنوان یک ابزار برای ارتقاء و تغییر استفاده می شود.( طرح و اجرای ارزشیابی مداوم)     

Summative: وقتی  نقش فرا ارزشیابی تکرار کل فرآیند ارزشیابی  است ؛  یک ارزیابی کلی از مطالعه یا فرآیند    

          زمان فرا ارزشیابی

  1. Ex-ante (provaluation) : قبل از اجرای فرآیند ارزشیابی انجام می شود.

Ex-postfacto (retrovaluation): طی فرآیند ارزشیابی یابعدازآن انجام می شود

  • عامل فرا ارزشیابی 
  1. (automaetaevaluation) Internal توسط خود ارزیابان (کارکنان و دست اندرکاران تهیه و اجراء برنامه و بعضی افراد درون برنامه )انجام می شود و یک کنترل درونی است.
  2. External : توسط کسی که درگیرارزیابی فرایند های ارزشیابی نیست( خارج از برنامه ) انجام می شود و یک کنترل بیرونی است.  سوگیری کمتری دارد.

  • مفهوم یا مرحله  فرا ارزشیابی
  1. فرا ارزشیابی طرح : تمرکز بر طرح ،زمینه و ساختار یک  مطالعه ارزیابی دارد .
  2. فرا ارزشیابی فرآیند : تمرکز بر اجرای ارزشیابی دارد ؛ چگونه مطالعه انجام می شود. 
  3. فرا ارزشیابی نتیجه (برون داد ها) : تمرکز  اثرات بالقوه ارزشیابی( کمک به تصمیم گیری و تسهیل یادگیری سازمانی ) دارد .

منابع :  

  1. 1.Bustelo  M  ., 2002., METAEVALUATION AS A TOOL FOR THE IMPROVEMENT  AND DEVELOPMENT OF THE EVALUATION FUNCTION IN PUBLIC ADMINISTRATIONS.  Cited :  http://www.evaluationcanada.ca/distribution/20021010_bustelo_maria.pdf

2.Stufflebeam ِ D ., 2001., The Metaevaluation Imperative American Journal of Evaluation 22(2):183–209.

3.Stufflebeam, D. L, Shinkfield, A.J. 2007.,Evaluaion Theory, Models and Applications. Jossey-bass.

4.Uusikyla, P. & Virtanen, P. (2000). Meta-evaluation as a tool for learning. A case study of the European Structural fund evaluations in Finland. Evaluation, 6 (1), 50-65. 

خون کامل whole blood

خون کامل

تعریف : خون کامل، فراورده بدون تغییری است که از اهداکننده گرفته می شود . حجم آن cc450 می باشد و فاقد پلاکتهای فعال و فاکتورهای انعقادی ناپایدار است . هماتوکریت آن بطور متوسط 40% است . تزریق یک واحد آن به یک فرد با وزن متوسط (kg 70 ) هموگلوبین بیمار را g/dl 1-2/1 و هماتوکریت را 4-3% افزایش می دهد .

موارد مصرف :

1. جایگزین گلبول قرمز در خونریزی حاد همراه با هیپوولمی

2. تعویض خون

3. در مواردی که کنسانتره قرمز در دسترس نباشد:

طریقه مصرف :

  • باید از نظر ABO ، Rh و کراس مچ با گیرنده خون سازگار باشد.
  • هرگز نباید داروی دیگری به واحد خون اضافه کرد .

* سرعت تزریق خون در 15 دقیقه اول ml/min2 و پس از آن بصورت متوسط باسرعت ml/min2-5 می باشد

* سرعت تزریق خون طی 15 دقیقه اول باید آهسته باشد و بیمار بایستی از نظر بروز علایم ابتدایی واکنشهای تهدید کننده حیات تحت کنترل مداوم باشد

توجه : خون کامل باید طی 30 دقیقه پس از خارج کردن از یخچال تزریق شود در غیر اینصورت نباید جهت مصارف بعدی در یخچال نگهداری شود . زیر آمادگی ایجاد عفونت باکتریایی و نقصان در عملکرد سلولهای آنها وجود دارد .

دمای نگهداری :

جهت ذخیره سازی در دمای 6-1 درجه سانتیگراد و جهت حمل و نقل در دمای 10-1 درجه سانتیگراد نگهداری می شود .

مدت انقضاء:

بسته به نوع ماده ضد انعقاد (CPD) تا 21 روز و (CPDA – 1 )تا 35 روز قابل نگهداری است .

بازاندیشی Reflexivity

     بازاندیشی شامل تفکر وتامل درباره روش انجام تحقیق و درک نحوه تشکیل پیامدهای تحقیق در فرایندپژوهش است(Hardi,2001). آلوسون و اسکالدبرگ[1] ( 2000) بازاندیشی راتفسیر تفسیرهای انجام شده و نحوه رسیدن به تفسیر داده ها عنوان نموده اند. در اصل، بازاندیشی مستلزم درگیر شدن در ارزیابی انتقادی عمل خود و تامل وتفکر درباره دلیل بیان موضوعات و بررسی آنها با روشهای بخصوص و نحوه هدایت محقق برای رسیدن به راه حل ها وتئوری ها توسط این رویکردهای ویژه است. بازاندیشی را قوم نگار متن نیز تعریف کرده اند . زیرا به وسیله آن مشخص می شودکه چه مسایل دنیویی برای افراد داخلی جالب و سوال برانگیزاست و پیش فرضهای زمینه ای را آشکار می کند( Wolgar,1988).

این نکته بسیار حائز اهمیت است که بازاندیشی یک روش یا تکنیک روایی نیست و نباید فقط به انواع خاصی از رویکردهای معرفت شناسی منحصر شود. بازاندیشی انعکاس (یا تفکر انتقادی) بادقت ، صادقانه و آشکار درباره تجربه و فرآیند تحقیق است و نیازبه هوشیاری واندیشه مداوم ، تماشاو نظارت محقق بر خود در زمان مصاحبه ومشاهده دارد. بازاندیشی موثر ، عملی مشکل و پیچیده است Recoup,2008)). ایمل [2]( 2008) کار توأم با بازاندیشی را روشی می داند که عمل و فکر را تلفیق و یا به هم متصل می کند وشامل فکر کردن درباره اعمال خود و تحلیل منتقدانه آن با هدف ارتقای فعالیت حرفه ای است.