فرا ارزشیابی ، ارزشیابی یک ارزشیابی ، ارزشیابی سیستم یا ارزشیابی وسیله است( اسکریون ، 1969) . فرایند ی است که از یک دیالوگ باز و قضاوت تجمعی درباره استفاده وبکارگیری نتایج ارزیابی حمایت می کند و در این مسیر ، یادگیری سازمانی را از طریق تحقیق ارزشیاب افزایش می دهد.
انواع فرا ارزشیابی :(طبقه بندی براساس 4نوع ارزشیابی پایه )
• نقش فرا ارزشیابی :
Summative: وقتی نقش فرا ارزشیابی تکرار کل فرآیند ارزشیابی است ؛ یک ارزیابی کلی از مطالعه یا فرآیند
• زمان فرا ارزشیابی
Ex-postfacto (retrovaluation): طی فرآیند ارزشیابی یابعدازآن انجام می شود
منابع :
2.Stufflebeam ِ D ., 2001., The Metaevaluation Imperative American Journal of Evaluation 22(2):183–209.
3.Stufflebeam, D. L, Shinkfield, A.J. 2007.,Evaluaion Theory, Models and Applications. Jossey-bass.
4.Uusikyla, P. & Virtanen, P. (2000). Meta-evaluation as a tool for learning. A case study of the European Structural fund evaluations in Finland. Evaluation, 6 (1), 50-65.
خون کامل
تعریف : خون کامل، فراورده بدون تغییری است که از اهداکننده گرفته می شود . حجم آن cc450 می باشد و فاقد پلاکتهای فعال و فاکتورهای انعقادی ناپایدار است . هماتوکریت آن بطور متوسط 40% است . تزریق یک واحد آن به یک فرد با وزن متوسط (kg 70 ) هموگلوبین بیمار را g/dl 1-2/1 و هماتوکریت را 4-3% افزایش می دهد .
موارد مصرف :
1. جایگزین گلبول قرمز در خونریزی حاد همراه با هیپوولمی
2. تعویض خون
3. در مواردی که کنسانتره قرمز در دسترس نباشد:
طریقه مصرف :
* سرعت تزریق خون در 15 دقیقه اول ml/min2 و پس از آن بصورت متوسط باسرعت ml/min2-5 می باشد
* سرعت تزریق خون طی 15 دقیقه اول باید آهسته باشد و بیمار بایستی از نظر بروز علایم ابتدایی واکنشهای تهدید کننده حیات تحت کنترل مداوم باشد
توجه : خون کامل باید طی 30 دقیقه پس از خارج کردن از یخچال تزریق شود در غیر اینصورت نباید جهت مصارف بعدی در یخچال نگهداری شود . زیر آمادگی ایجاد عفونت باکتریایی و نقصان در عملکرد سلولهای آنها وجود دارد .
دمای نگهداری :
جهت ذخیره سازی در دمای 6-1 درجه سانتیگراد و جهت حمل و نقل در دمای 10-1 درجه سانتیگراد نگهداری می شود .
مدت انقضاء:
بسته به نوع ماده ضد انعقاد (CPD) تا 21 روز و (CPDA – 1 )تا 35 روز قابل نگهداری است .
بازاندیشی شامل تفکر وتامل درباره روش انجام تحقیق و درک نحوه تشکیل پیامدهای تحقیق در فرایندپژوهش است(Hardi,2001). آلوسون و اسکالدبرگ[1] ( 2000) بازاندیشی راتفسیر تفسیرهای انجام شده و نحوه رسیدن به تفسیر داده ها عنوان نموده اند. در اصل، بازاندیشی مستلزم درگیر شدن در ارزیابی انتقادی عمل خود و تامل وتفکر درباره دلیل بیان موضوعات و بررسی آنها با روشهای بخصوص و نحوه هدایت محقق برای رسیدن به راه حل ها وتئوری ها توسط این رویکردهای ویژه است. بازاندیشی را قوم نگار متن نیز تعریف کرده اند . زیرا به وسیله آن مشخص می شودکه چه مسایل دنیویی برای افراد داخلی جالب و سوال برانگیزاست و پیش فرضهای زمینه ای را آشکار می کند( Wolgar,1988).
این نکته بسیار حائز اهمیت است که بازاندیشی یک روش یا تکنیک روایی نیست و نباید فقط به انواع خاصی از رویکردهای معرفت شناسی منحصر شود. بازاندیشی انعکاس (یا تفکر انتقادی) بادقت ، صادقانه و آشکار درباره تجربه و فرآیند تحقیق است و نیازبه هوشیاری واندیشه مداوم ، تماشاو نظارت محقق بر خود در زمان مصاحبه ومشاهده دارد. بازاندیشی موثر ، عملی مشکل و پیچیده است Recoup,2008)). ایمل [2]( 2008) کار توأم با بازاندیشی را روشی می داند که عمل و فکر را تلفیق و یا به هم متصل می کند وشامل فکر کردن درباره اعمال خود و تحلیل منتقدانه آن با هدف ارتقای فعالیت حرفه ای است.